Moorland Church

Aku berjalan pulang dari kelas perakaunan petang itu, beberapa jam lagi sebelum kalendar hijrah mula bertukar tahun. Kaki melangkah agak pantas hendak mengejar waktu asar yang semakin singkat. Hampir semua orang berjalan laju menuju ke destinasi masing-masing. Ya, budaya positif masyarakat bumi Eropah. Kelihatan beberapa orang yang mengambil posisi masing-masing mengedarkan risalah kepada sesiapa yang lalu berdekatan mereka. Aku tidak terkecuali daripada terambil risalah itu. Kebiasaannya aku tidak akan membaca sehingga habis risalah yang aku dapat namun kali ini agak berbeza. Mata hitam aku menangkap beberapa perkataan penting dalam risalah itu ; ‘free food’ dan Dumbarton Road. Ya, makanan percuma hari ini di kawasan kejiranan aku! Aku gembira sekali memandangkan aku sedang dalam langkah penjimatan sementara menunggu wang bulan hadapan masuk ke dalam perut akaun bank. Tapi, aktiviti ini akan diadakan di dalam gereja Moorland. Aku tidak kisah sangat mengenai salib, kristian dan gereja tetapi saudara seagamaku dari Malaysia, apa pula pandangan mereka. Aku fikir tidak mengapa, aku cuma hendak makanan percuma bukan menukar akidah kepercayaan aku dari Tuhan yang Esa kepada konsep Triniti.

Aku bergegas dengan langkah yang semakin laju pulang ke rumah. Perkhidmatan bas di sini sangat memuaskan kerana terdapat pelbagai laluan pilihan dan tidak perlu menunggu waktu yang lama jika terlepas bas. Paling lama pun lebih kurang lima minit. Aku bertuah kerana duduk di pusat bandar, semua laluan bas ada di situ. Setibanya aku di rumah dan menukar pakaian, aku melangkah keluar rumah menuju ke gereja Moorland yang tidak sampai satu minit pun berjalan kaki. Sampai di pintu, aku disapa oleh seorang wanita yang amat mesra. Aku dijemput masuk ke dalam dan kelihatan sudah ramai orang mula menjamu selera. Mereka menghidangkan sosej  daging kepada tetamu yang hadir. Aku meminta supaya dihidangkan hidangan vegetarian. Akhirnya dapat juga merasa sosej dibuat daripada kacang soya. Aku mengunyah dengan perlahan cuba untuk meresapi rasanya dalam minda. Nampak seperti sosej daging rasa juga seperti daging. Aku mula makan dengan menyebut nama Allah. Sepanjang dalam gereja itu aku cuma ingat tiga individu iaitu Andrew, Rica dan David. Mereka semua amat ramah dan pandai mengambil hati berbicara dengan orang yang baru mereka kenali.


Gambar Hiasan: Eva dan Andrew memberi ucapan selamat datang dalam bahasa Inggeris dan Mandarin.



Usai makan sampai kenyang, mata kami semua tertumpu kepada seorang lelaki yang sedang berdiri dan bersedia untuk berucap. Di sebelahnya ada seorang wanita cina yang menterjemahkan ke dalam bahasa Mandarin setiap ayat yang diungkapkan oleh lelaki Inggeris tadi. Selain aku dan orang tempatan, semua yang hadir ialah mereka dari Tanah Besar China. Usai ucapan lelaki itu yang menekankan kesyukuran kepada Tuhan, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Aku termasuk dalam kalangan mereka yang belum memeluk agama Nasrani, seorang sahaja Muslim dalam kumpulan itu, selebihnya atheist. Ini antara kesan pemerintahan China dengan konsep Komunisme. Rica dan Andrew menjadi naqib dan naqibah. Setiap daripada peserta diberikan satu buku yang tertulis kitab Gospel khusus kisah yang diriwayatkan oleh John, salah seorang daripada Hawariyyun nabi Isa a.s. Surah John ini banyak berkisahkan mukjizat yang ada pada nabi Isa dalam konteks baginda sebagai anak Tuhan.

“ For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life. ”
John 3:16


Gambar Hiasan: Mereka sangat sistematik dalam menjalankan usaha dakwah.



Rica dan Matthew sangat bersemangat dan ikhlas dalam menyampaikan kefahaman mengenai kasih-sayang Tuhan dan kesempurnaan nabi Isa a.s sebagai anak Tuhan. Sedang mereka asyik dengan perkongsian itu, waktu isya dalam setengah jam lagi dan aku belum menunaikan solat maghrib. Aku yang agak segan hendak berlalu pergi begitu sahaja dengan berani memberitahu mereka bahawa aku ada urusan dan perlu pulang ke rumah. Isya agak awal seawal jam tujuh setengah sudah masuk waktu. Rica dengan senyuman ikhlas mengangguk tanda faham. Lain kali datang lagi mendalami kisah menurut kitab Bible.

Comments

Popular posts from this blog

MARA KETENGAH International College

MENGENALI PIHAK BERKUASA TEMPATAN (PBT)

UCAS Personal Statement