BUS RAPID TRANSIT (BRT) JOHOR
BUS RAPID TRANSIT (BRT) JOHOR
Kerajaan Persekutuan
melalui badan statutori Iskandar Region Development Authority (Irda) atau
bahasa Melayunya Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar. Badan berkanun
ini dipengerusikan secara bersama oleh Perdana Menteri Malaysia dan Menteri
Besar Johor. Fungsi Irda ialah mengurus pelaburan dan pembangunan wilayah
Iskandar Malaysia di Johor. Ia dinamakan Iskandar sempena nama Sultan Johor ke-24,
Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail. Wilayah Iskandar Malaysia
merangkumi sembilan kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) iaitu Johor Bahru,
Iskandar Puteri, Pasir Gudang, Pontian, Kulai, Kota Tinggi, Pengerang, Kluang
dan Simpang Renggam. Populasi rakyat di Iskandar Malaysia dijangka mencecah
sehingga tiga juta penduduk pada tahun 2025, lebih kurang separuh daripada keseluruhan
penduduk Selangor.
Projek Iskandar
Malaysia Bus Rapid Transit (IMBRT) telah dilancarkan pada tahun 2017 bagi menyediakan
perkhidmatan pengangkutan awam yang terdiri daripada bas kepada lebih kurang
90% penduduk Iskandar Malaysia. Projek bernilai RM2.56 billion ini dijangka
siap pada tahun 2022. RM1 billion diperuntukkan oleh kerajaan Persekutuan
manakala selebihnya datang dari sektor swasta. Rudyanto Azhar, yang merupakan
Ketua Projek IMBRT juga merupakan Pengarah Irda. Beliau mempunyai pengalaman
sebagai CEO Prasarana dan Ketua MRT Corp.
Terdapat tiga kesan buruk
utama yang rakyat Iskandar Malaysia akan hadapi jika tiada apa-apa yang
dilakukan bagi mengatasi permasalahan pengangkutan awam. Pertama, akses rakyat
kepada pengangkutan awam akan menurun dari 39% kepada 14%. Jalan raya pula akan
menghadapi kesesakan tiga kali lebih teruk. Ketiga, modal share akan menurun
dari 15% kepada 10%. Modal share ialah peratusan mereka yang menggunakan
pengangkutan awam berbanding jumlah pengangkutan awam dan persendirian.
IMBRT yang siap nanti akan
menjadi tulang belakan kepada mod pegangkutan rakyat di Iskandar Malaysia. Laluan
BRT akan menggunakan bas berkapasiti tinggi dengan laluan khas untuk BRT. Sistem
pembelian tiket pula adalah bersifat prabayar serta harga yang mesra rakyat.
Dengan laluan BRT yang lebih menyeluruh, ianya bakal menyingkatkan masa
perjalanan. Irda menyasarkan akses rakyat kepada pengangkutan awam untuk
meningkat daripada 39% kepada 90%, satu jumlah yang sangat ambitious. Modal
share pula akan dijangka untuk meningkat daripada 15% kepada 40%. Laluan
pejalan kaki, laluan basikal dan sistem basikal kongsi juga akan dibangunkan di
jajaran IMBRT di hentian BRT yang tidak membenarkan penggunaan penggunaan kenderaan
bermotor.
Pelan dan usaha bagi
memperoleh tanah bagi pembangunan, mendapatkan khidmmat konsultan, pembinaan
infrastruktur, memilih operator bas dan mengurus pemegang taruh adalah perkara
penting yang harus diambil kira bagi memastikan projek ini siap dengan
sempurna. Komunikasi, promosi, amalan tender terbuka juga wajar diberikan perhartian.
Terdapat 3 laluan
utama sepanjang 51 kilometer yang akan disokong oleh 42 laluan feeder dan 26
laluan direct. Bilangan stesen di Tebrau ialah 19, Skudai 13 dan Iskandar
Puteri 7. Kewujudan laluan feeder dan laluan direct adalah bagi memastikan
rakyat boleh ke destinasi yang hendak dituju tanpa perlu menaiki kenderaan
persendirian. Ini bertepatan dengan konsep first and last mile yang merupakan
satu faktor penarik bagi rakyat menggunakan pengangkutan awam dengan lebih
kerap. Laluan feeder akan menghubungkan kawasan perumahan dan tempat kerja ke
stesen BRT sepanjang 5km radius dari stesen BRT. Laluan direct pula ialah lauan
yang mempunyai sedikit hentian bas,mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan
mempunyai kemudahan park and ride.
Stesen BRT yang dibina
akan dihubungkan juga dengan laluan kereta api Gemas-JB Sentral yang akan mula
beroperasi pada tahun 2022, stesen High Speed Rail (HSR) yang menghubungkan
KL-Singapura, sistem Rapid Transit System (RTS) yang akan siap pada 2024, Imigresen
CIQ JB dan lapangan terbang antarabangsa Senai.
Atas semangat
Persekutuan antara Putrajaya dengan kerajaan negeri, sistem pengangkutan awam
yang efisien, boleh harap dan diyakini rakyat mampu untuk kita laksanakan
setaraf dengan negara-negara maju di Eropah dan jiran terdekat kita, Singapura.
Malaysia Boleh! Selepas selesai, pihak kerajaan boleh fokus pada bas elektrik
dan tanpa pemandu.
Sumber-sumber gambar
diambil daripada pembentangan pihak Irda. Klik
Comments
Post a Comment