AUDIT BAS SMART SELANGOR 2015-2018
AUDIT BAS SMART SELANGOR
Jabatan Audit Negara (JAN) telah memuat naik laporan audit bagi agensi dan anak syarikat negeri Selangor untuk tahun 2018 Siri 2. Dalam mana-mana audit yang dibuat oleh JAN, terdapat empat jenis pengauditan telah dilakukan iaitu penyata kewangan, pematuhan, prestasi dan pengurusan. Audit dilaksanakan bagi memenuhi tuntutan Perkara 106 dan 107 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Audit 1957.
JAN akan memberi
pendapat sama ada kedudukan kewangan dan penyelenggaraan rekod perakaunan
benar, teratur dan dikemas kini. Selain itu, audit juga harus menilai adakah
pengurusan kewangan itu mengikut aturan undang-undang berkaitan. Dari sudut
prestasi, aktiviti entiti dinilai sama ada cekap, berhemah dan berkesan bagi
mencapai objektif entiti tersebut. Akhir sekali, pendapat akan diberikan
mengenai pengurusan entiti sama ada diimplementasikan secara teratur atau tidak.
Di peringkat negeri,
entiti yang mesti diaudit adalah kerajaan negeri, Badan Berkanun Negeri, Pihak
Berkuasa Tempatan (PBT) dan Majlis Agama Islam. Laporan-laporan audit ini harus diperkenankan
oleh KDYMM Seri Paduka Baginda YDPA dan DYMM Sultan Selangor sebelum
dibentangkan di Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri (DUN).
Rencana ini akan
memfokuskan pada laporan audit ke atas empat pihak iaitu Unit Perancang Ekonomi
Negeri (UPEN), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Perbandaran Subang
Jaya (MPSJ) dan Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) mengenai pengurusan Bas
SMART Selangor bagi tempoh 2015 hingga 2018 yang melibatkan dua bahagian iaitu
prestasi dan pengurusan program. Sebanyak RM63.5 juta telah diperuntukkan sepanjang
tempoh tersebut.
Prestasi akan dinilai
dari dua sudut; pencapaian outcome iaitu dalam mengurangkan penggunaan
kenderaan persendirian bagi mengurangkan pelepasan karbon ke arah Negeri Hijau
dan memberi kemudahan kepada golongan berpendapatan rendah, sederhana dan pelajar.
Pencapaian output pula mengambil
kira bilangan penumpang, bas, trip bas dan pencapaian penggunaan bas diesel dan
bas elektrik.
Pengurusan program pula
mengambil kira lima indikator iaitu pencapaian kewangan, perancangan program,
penyediaan infrastruktur, promosi dan pemantauan.
Kaedah audit
dilaksanakan dengan menyemak fail, dokumen dan menganalisis data berkaitan program.
Juga terdapat lawatan, pemeriksaan fizikal dan temu bual bersama pegawai
terlibat. Tambahan lagi, borang soal selidik mengenai kepuasan pengguna juga turut
dilakukan.
Penemuan audit yang
akan difokuskan di sini ialah:
· Tiada Petunjuk Prestasi Utama (KPI), sasaran
dan Pelan Tindakan di peringkat perancangan pada tahun 2015
· Program ini hanya tertumpu pada penyediaan bas
tanpa menitik berat infrastruktur sokongan yang sempurna
· Sistem Pengiraan Penumpang yang hanya dipasang
pada 15 daripada kesemua 42 buah bas. PBT juga tidak memotong bayaran ke atas
ketiadaan Sistem Pengiraan Penumpang yang sepatutnya dipasang
· Pemantauan program yang kurang berkesan di mana
operator mengira bilangan penumpang secara keseluruhan trip sehari dan tidak
dipecahkan bilangan penumpang mengikut setiap trip
· Sistem pengurusan aduan yang lemah oleh PBT dan
simpanan rekod yang tidak tersusun
· Tiada bukti bayaran promosi oleh MPSJ
Program Bas SMART
Selangor telah ditubuhkan pada 1 Julai 2015 bawah Jawatankuasa Tetap Pengangkutan
Negeri Selangor yang diselaras oleh Seksyen Makro dan Penswastaan, UPEN.
Jawatankuasa ini membincangkan cadangan laluan, jumlah bas dan anggaran kos
oleh PBT. PBT pula mengendalikan pelaksanaan program ini. Sehingga Disember 2018,
terdapat 111 buah bas dan 41 laluan di 11 PBT. Majlis Bandaraya Petaling Jaya
(MBPJ) telah dikecualikan daripada program ini kerana mereka telah mempunyai Bas
Komuniti sendiri.
Operator Bas SMART Selangor
telah dipilih secara lantikan terus seperti jadual di bawah:
Bil. |
PBT |
Bil. Bas |
Bil. Laluan |
Jumlah Penumpang (Juta) |
Operator Bas |
1 |
Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) |
26 |
6 |
6.58 |
Rapid KL
|
2 |
Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) |
16 |
5 |
5.54 |
|
3 |
Majlis Perbandaran Klang (MPK) |
8 |
4 |
3.98 |
|
4 |
Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) |
14 |
4 |
2.83 |
|
5 |
Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) |
8 |
5 |
3.49 |
|
6 |
Majlis Perbandaran Selayang (MPS) |
10 |
3 |
3.84 |
|
7 |
Majlis Perbandaran Sepang (MPSp) |
10 |
4 |
1.28 |
|
8 |
Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL) |
4 |
2 |
0.84 |
|
9 |
Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) |
5 |
2 |
0.50 |
Wawasan
Sutera Selangor
Omnibus |
10 |
Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB) |
4 |
3 |
0.37 |
Wawasan
Sutera |
11 |
Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) |
6 |
3 |
0.54 |
SKS
Coachbuilders |
|
Jumlah |
111 |
41 |
29.79 |
|
Nota1: Jumlah
penumpang adalah dari waktu mula dilaksanakan sehingga Disember 2018
Kadar sewaan bas
sehari adalah RM800 bagi bas diesel dan RM1100 bagi bas elektrik. Waktu operasi
perkhidmatan ialah dari jam 6 pagi hingga 10 malam dengan kekerapan perjalanan
dari 15 hingga 90 minit. Maklumat laluan dan pergerakan bas dapat diakses
dengan memuat turun aplikasi Selangor Intelligent Support System (SITS). Aplikasi
ini dibangunkan oleh Smart Selangor Delivery Unit (SSDU) yang merupakan
satu unit di bawah Menteri Besar Incorporated (MBI).
Jadual di bawah
menunjukkan bilangan penumpang Bas SMART Selangor:
Bil. |
PBT |
TAHUN
(Bilangan Penumpang) |
|||
2015 |
2016 |
2017 |
2018
|
||
1 |
MBSA |
270,491 |
866,045 |
2,383,551 |
3,061,428 |
2 |
MPSJ |
192,196 |
688,506 |
2,090,218 |
2,564,246 |
3 |
MPK |
83,974 |
439,910 |
1,462,214 |
1,994,286 |
4 |
MPAJ |
N/A |
461,492 |
803,972 |
1,565,466 |
5 |
MPKj |
N/A |
788,324 |
1,190,753 |
1,507,819 |
6 |
MPS |
N/A |
532,878 |
1,437,911 |
1,870,988 |
7 |
MPSp |
N/A |
80,624 |
459,289 |
739,398 |
8 |
MDKL |
N/A |
109,292 |
346,570 |
388,935 |
9 |
MDKS |
N/A |
55,083 |
153,768 |
294,257 |
10 |
MDSB |
N/A |
49,257 |
130,270 |
191,596 |
11 |
MDHS |
N/A |
90,608 |
195,311 |
255,563 |
Jumlah |
546,661 |
4,162,019 |
10,653,827 |
14,433,982 |
Jadual di bawah
menunjukkan bilangan bas beroperasi berbanding perjanjian mengikut laluan:
PBT |
LALUAN |
Bil. Bas Mengikut Perjanjian |
Bil. Bas Beroperasi |
Kekurangan |
MBSA
|
SA01 |
4 |
2 |
2 |
SA02 |
6 |
4 |
2 |
|
SA03 |
4 |
3 |
1 |
|
SA04 |
4 |
4 |
0 |
|
SA05 |
4 |
3 |
1 |
|
MPSJ |
SJ01 |
4 |
3 |
1 |
SJ02 |
4 |
3 |
1 |
|
SJ03 |
4 |
3 |
1 |
|
SJ4A |
3 |
3 |
0 |
|
SJ4B |
1 |
1 |
0 |
|
MDHS
|
HS01 |
2 |
2 |
0 |
HS02A & HS02B |
2 |
2 |
0 |
|
Jumlah |
42 |
33 |
|
Nota1: Pemeriksaan telah
dilakukan pada September hingga Oktober 2018.
Jadual ini menunjukkan
bahawa pihak operator gagal dalam menunaikan janji disebabkan oleh kerosakan
bas dan kekurangan pemandu. Hal ini mengakibatkan pergerakan bas tidak mengikut
jadual dan menghakis keyakinan pengguna terhadap program Bas Smart Selangor.
Jadual di bawah
menunjukkan jumlah trip sehari berdasarkan perjanjian:
PBT |
WAKTU OPERASI |
LALUAN |
Kekerapan (Min) |
Jumlah Trip Sehari |
MBSA |
6
pagi hingga 10 malam |
SA01 |
15 |
130 |
SA02 |
15 |
130 |
||
SA03 |
15 |
130 |
||
SA04 |
15
– 20 |
98
– 130 |
||
SA05 |
15
– 20 |
98
– 130 |
||
MPSJ |
SJ01 |
15 |
130 |
|
SJ02 |
15 |
130 |
||
SJ03 |
15 |
130 |
||
SJ4A |
20
– 30 |
66
– 98 |
||
SJ4B |
20
– 30 |
66
– 98 |
||
MDHS |
6
pagi hingga 8 malam |
HS01 |
90
|
20
|
HS02A & HS02B |
60 |
30
|
Jadual di bawah pula menunjukkan
perbandingan jumlah trip sebenar dengan perjanjian:
Perkara |
PBT |
Tahun
(Bilangan Trip) |
Jumlah
|
|||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
Jumlah
Trip Mengikut Perjanjian |
MBSA |
23,920 |
63,310 |
178,414 |
213,890 |
479,534 |
MPSJ |
23,920 |
63,310 |
162,546 |
190,530 |
440,306 |
|
MDHS |
N/A
|
3,848 |
10,150 |
18,012 |
32,010 |
|
Jumlah
Trip Sebenar |
MBSA |
22,446 |
55,998 |
154,081 |
207,374 |
439,899 |
MPSJ |
11,157 |
35,121 |
111,823 |
130,500 |
288,601 |
|
MDHS |
N/A |
3,848 |
8,947 |
13,149 |
25,944 |
|
Kurangan
Trip Sebenar dari Perjanjian |
MBSA |
(1,474) |
(7,312) |
(24,333) |
(6,516) |
(39,635) |
MPSJ |
(12,763) |
(28,189) |
(50,723) |
(60,030) |
(151,705) |
|
MDHS |
N/A |
N/A |
(1,203) |
(4,863) |
(6,066) |
|
%
Kurangan Trip |
MBSA |
(6.2) |
(11.5) |
(13.6) |
(3.0) |
(8.3) |
MPSJ |
(53.4) |
(44.5) |
(31.2) |
(31.5) |
(34.5) |
|
MDHS |
N/A
|
N/A |
(11.9) |
(27.0) |
(19.0) |
Ketidakadilan pada perjanjian
wujud apabila PBT tidak menetapkan klausa pemotongan bagi trip yang tidak mencukupi.
Ini kerana pemotongan bayaran hanya boleh dilakukan jika bas ganti tidak disediakan
dalam tempoh 30 atau 60 minit sahaja.
Anggaran purata kos sewaan
bas untuk satu trip bagi setiap PBT adalah seperti berikut:
PBT |
PURATA KOS (RM) |
MBSA |
28.67 |
MPSJ |
21.72 |
MDHS |
55.55 |
Kiraan ini adalah
berdasarkan pendaraban kadar sewaan sebuah bas sehari dengan bilangan bas yang
kemudian dibahagikan dengan jumlah trip sehari. Jadual menunjukkan kos bagi
setiap satu trip adalah berbeza mengikut laluan.
Oleh itu, anggaran
nilai kurangan trip bagi tahun 2015 hingga 2018 berbanding perjanjian adalah
berjumlah RM4.77 juta. Anggaran nilai ini dikira dengan mendarabkan kurangan
trip sebenar berbanding perjanjian dengan anggaran purata kos sewaan bas untuk
satu trip bagi PBT.
Antara sebab yang
dikemukan bagi kekurangan bilangan trip bas ini adalah kesesakan lalu lintas pada
waktu puncak dan tempoh waktu rehat serta penggantian pemandu bas yang tidak
menepati waktu. Kerajaan negeri mengalami kerugian apabila tiadanya klausa
pemotongan bagi trip yang kurang.
Tambahan lagi, perjanjian
MPSJ dengan operator hanya melibatkan perselangan masa dan bukannya mengikut
bilangan trip.
Penggunaan bas
elektrik telah diadaptasi oleh MBSA dengan kadar sewaan RM1100, berbanding bas
diesel pada RM800. Terdapat perbezaan jumlah trip yang dirancang antara
kedua-dua bas ini dari trip yang dirancang dengan trip yang sebenar. Trip yang
dilakukan oleh bas elektrik adalah kurang daripada bas diesel. Hal ini kerana
bas elektrik mempunyai jarak maksimum 250km dan kelajuan maksimum 70 km/h. Bas
elektrik ini akan kembali ke depoh untuk mengecas bateri apabila jumlah bateri
berkurangan sehingga tahap 40% dan mesti dicas sehingga 4 jam sebelum boleh
kembali beroperasi. Ini merupakan faktor utama yang menyumbang kepada kurangnya
trip bas elektrik berbanding bas diesel. Walaubagaimanapun, perkhidmatan bas
elektrik ini dihentikan pada 1 Januari 2019 kerana pihak operator tidak dapat menyediakan
bas elektrik tersebut.
Kerangka dan Sistem Pentaksiran Bandar
Rendah Karbon [Low Carbon Cities Framework and Assessment System (LCCF)],
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KETTHA), diterbitkan pada tahun
2011. Parameter bagi prestasi pengangkutan bandar terdiri daripada empat (4)
teras, iaitu pertukaran mod pengangkutan, infrastruktur pengangkutan hijau,
kenderaan tenaga bersih dan pengurusan trafik.
Teras pertama dan kedua bagi prestasi
pengangkutan merujuk kepada pengurangan bilangan kenderaan persendirian dan
pertambahan penggunaan kenderaan awam.
Purata pelepasan karbon dioksida bagi
sebuah kereta yang dinaiki secara sendirian (Single Occupancy Vehicle)
sehari bagi jarak 64.4 km adalah sebanyak 17.6 kg. Manakala purata pelepasan karbon
dioksida bagi sebuah bas sehari bagi jarak 64.4 km adalah sebanyak 1.6 kg bagi
setiap penumpang. Oleh itu, purata pelepasan karbon dioksida bagi 20 orang
penumpang per trip dengan jarak 64.4 km adalah sebanyak 32 kg berbanding 20
orang penumpang tersebut tidak menaiki bas tetapi menaiki kereta secara
sendirian adalah sebanyak 352 kg. Perkara ini menunjukkan pelepasan karbon
dioksida dapat dikurangkan sebanyak 320 kg sekiranya lebih ramai pengguna jalan
raya menggunakan perkhidmatan bas.
Namun begitu, kerajaan negeri belum
menjalankan kajian khusus bagi mengukur penggunaan Bas Smart Selangor sebagai
langkah pengurangan karbon. Selain itu, pengurangan penggunaan kenderaan
persendirian di Negeri Selangor tidak dapat dikaitkan secara terus dengan
penggunaan Bas Smart Selangor kerana terdapat mod pengangkutan lain yang
digunakan.
Tambahan pula, objektif program ini untuk
memberi manfaat untuk golongan sasar iaitu golongan berpendapatan rendah dan
sederhana, pelajar serta pekerja tidak dapat diukur kerana tiada mekanisma
pengumpulan data berkenaan bilangan golongan sasar yang menggunakan
perkhidmatan Bas Smart Selangor.
Dari sudut kewangan pula tiada masalah
kerana jumlah peruntukan meningkat setiap tahun bagi memenuhi keperluan
pembukaan laluan dan pertambahan bilangan bas baru. Peruntukan RM10,000 bagi tujuan
promosi pula telah digunakan dengan baik oleh MBSA dan MDHS seperti cetakan
risalah, banner dan bunting serta pemasangan maklumat perjalanan Bas Smart
Selangor. Hanya MPSJ tidak dapat ditentukan kerana tidak mengemukakan bukti
pembayaran bagi tujuan promosi tersebut. Hasil dapat dilihat apabila terdapat peningkatan
terhadap jumlah penumpang bagi program ini.
Namun, infrastruktur sokongan adalah tidak
memuaskan seperti perhentian bas dan laluan pejalan kaki ke perhentian bas.
Terdapat tiang hentian bas yang disediakan dengan maklumat laluan di lokasi
yang ditetapkan. Namun, ada tiang yang diletakkan di tempat yang tidak sesuai
kerana terdedah kepada cuaca panas, hujan lebat serta tidak mesra OKU dan warga
emas. Tambahan lagi, kedudukan tiang yang tidak strategik boleh mengganggu lalu
lintas dan membahayakan pengguna jalan raya yang lain. Contohnya di selekoh,
simpang keluar dan tiada susur bas berhenti. Lebih teruk lagi apabila terdapat
hentian yang tidak disediakan langsung tiang menyebabkan kesukaran kepada
pengguna. Pihak PBT merancang
untuk menambah baik hentian bas dari tiang kepada pondok bermula tahun 2019
secara berperingkat kerana melibatkan kos yang tinggi untuk PBT seperti MBSA.
PBT harus melaksanakan
pemantauan ke atas operator dari sudut statistik dan laporan kadar penggunaan
penumpang, pemantauan oleh PBT dan sistem aduan pengguna.
Laporan dan statistik
harus dikemukan operator pada setiap bulan supaya PBT dapat menyelesaikan
bayaran dengan adanya invois/tuntutan serta dokumen yang lengkap. Namun,
laporan yang dikemukakan oleh operator adalah berdasarkan bilangan penumpang
secara keseluruhan trip sehari dan tidak dipecahkan bilangan penumpang mengikut
setiap trip. Tanpa maklumat terperinci, sukar untuk dibuktikan sama ada laporan
trip itu benar-benar telah dibuat oleh operator. Hal ini kerana kelemahan wujud
apabila kaedah mengambil kiraan penumpang dilakukan secara manual oleh pemandu.
Terdapat penumpang yang tidak diambil kira, menyebabkan data yang dihantar
diragui ketepatannya. Antara cadangan untuk menyelesaikan isu ini ialah melalui
pengeluaran tiket percuma kepada penumpang di setiap laluan.
Setakat berakhir 2018,
cuma terdapat 15 daripada 42 bas yang mempunyai Sistem Pengiraan Penumpang yang
dipasang. Lebih teruk apabila tiada klausa dalam perjanjian yang membolehkan
PBT memotong bayaran jika sistem ini tidak dipasang oleh operator. Kos yang tinggi
bagi pemasangan ini menyebabkan PBT tidak memaksa operator bagi memasangnya
bagi mengelakkan peningkatan kos secara mendadak.
Pemantauan operasi
program ini tidak dapat dilaksanakan secara berkala kerana kekurangan
kakitangan. Kelemahan ini memberi peluang kepada operator untuk memanipulasi
data bilangan trip dan penumpang, bilangan bas yang beroperasi dan infrastruktur
sokongan. Kaedah pemantauan adalah melalui aduan, aplikasi SITS dan secara
rawak di lapangan. Namun tiada rekod bagi membuktikan pemantauan ini dilakukan.
Apabila wujud aduan, antara masalah utama yang dihadapi oleh pengguna ialah
pengguna mengambil masa menunggu yang lama, kesesakan lalu lintas dan tiada
maklumat laluan yang jelas.
Sumber: Jabatan
Audit Negara
Comments
Post a Comment