CADANGAN TAMBAH BAIK SERVIS BAS SMART SELANGOR
Artikel kali ini akan
merumuskan penemuan laporan audit ke atas program Bas Smart Selangor.
Cabaran 1
Tidak ada infrastruktur
sokongan yang lengkap. Jika ditinjau ke hentian bas, hanya tiang tanda yang
disediakan bersama maklumat laluan bas. Rakyat terdedah dengan hujan lebat,
terik panas. Lebih-lebih lagi tiada laluan pejalan kaki ke hentian bas. Hentian
bas ini pula diletakkan di kawasan yang tidak sesuai seperti simpang keluar,
selekoh dan tiada susur bas berhenti. Saya sudah menjenguk ke laman sesawang Smart
Selangor dan melihat reka bentuk yang lebih moden untuk pondok hentian bas.
Solusi 1
Meningkatkan peruntukan
bagi membina pondok bas yang laluan pejalan kaki yang praktikal
Cabaran 2
PBT tidak melaksanakan
pemantauan berkala ke atas operator oleh kerana kekurangan staff menyebabkan
perkhidmatan bas ini terdedah kepada manipulasi oleh operator bas.
Solusi 2
Menambah staff atau
mendapatkan sistem yang boleh memantau aktiviti operator bas dengan real time
data. Kos meningkat.
Cabaran 3
Hanya terdapat 15
daripada 42 bas yang mempunyai Sistem Pengiraan Penumpang yang tepat.
Selebihnya menggunakan kiraan manual. Hal ini menyebabkan terdedh kepada manipulasi
oleh operator bas.
Solusi 3
Peningkatan kos bagi pemasangan
sistem memang tidak dapat dielakkan dan harus diambil kira sebelum pelaksaan
apa-apa polisi pun.
Cabaran 4
PBT tidak mempunyai
rekod aduan pengguna dan ini menyebabkan masalah-masalah utama seperti kelewatan
bas tidak dapat diselesaikan.
Solusi 4
Membentuk sistem aduan
yang teratur dan bersistematik
Cabaran 5
Kesesakan jalan raya
menyebabkan rakyat menunggu masa yang lama untuk bas sampai
Solusi 5
Meningkatkan kadar
kekerapan dan mengkhususkan laluan bas di jalan raya
Cabaran 6
Bas Smart Selangor beroperasi
di tempat yang tidak komersial menyebabkan inisiatif ini tidak dapat dirasai
kebanyakan rakyat Selangor. Caj minimum juga wajar bagi menampung kos inisiatif
ini dengan tujuan meningkatkan penggunaan pengangkutan awam yang reliable
pertama di negara.
Solusi 6
Meluaskan khidmat Bas
Smart Selangor dari sekitar Lembah Klang ke Kuala Lumpur bagi meningkatkan lagi
penggunaan pengangkutan awam. Perlu mendapatkan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala
Lumpur (DBKL) dan kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Wilayah Persekutuan
dan Kementerian Pengangkutan.
Kita kena fikir polisi bagi memastikan rakyat mahu menggunakan pengangkutan awam sehingga tiada keperluan bagi membeli kereta.
Comments
Post a Comment