Pelaburan ASB Dibuka Untuk Semua Kaum
Apabila berbicara mengenai pelaburan di Malaysia, Amanah Saham Bumiputera (ASB) merupakan antara instrumen pelaburan yang sering dibincangkan dan agak popular, terutama dalam kalangan orang Melayu.
Terdapat beberapa sebab kenapa ASB merupakan instrumen pelaburan yang
menarik perhatian ramai.
1. 1) Tiada caj jualan (sales fee or upfront fee) setiap
kali kita deposit masuk duit
2.
2) Harga tetap
Ini bermakna pulangan ASB daripada pengagihan pendapatan (income distribution)
bertindak seperti aset bebas risiko (risk-free asset) walaupun ASB ini banyak melabur
dalam pasaran ekuiti tempatan yang mempunyai risiko yang tinggi. Siapa saja
orang yang tidak mahu untuk melabur dalam aset bebas risiko yang mempunyai
pulangan yang tinggi?
Persoalan yang timbul ialah kenapa ASB ini ditubuhkan?
ASB telah ditubuhkan pada 2 Januari 1990 dan ianya diuruskan syarikat
pengurus unit amanah iaitu Amanah Saham Nasional Bumiputera (ASNB). ASNB telah
ditubuhkan pada 22 Mei 1979 dan ia dimiliki oleh Permodalan Nasional Berhad
(PNB).
Kewujudan PNB pada 17 Mac 1978 adalah bagi naik taraf penyertaan
kumpulan bumiputera dalam pasaran modal berteraskan Dasar Ekonomi Baru cetusan
Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia yang ke-2 pada tahun 1971 susulan
peristiwa rusuhan kaum yang menyaksikan kesenjangan pendapatan antara orang
Melayu, Cina dan India yang telah dipisah-pisahkan melalui dasar pecah dan
perintah sejak dari zaman pentadbiran British.
Bumiputera diklasifikasikan sebagai:
1.
1) Melayu
2. 2) Orang Asal
3. 3) Anak Wilayah Sabah dan Sarawak
Golongan bumiputera boleh mendapat pendedahan dalam pasaran modal dengan
hanya melabur serendah RM10 dan boleh dikeluarkan (redemption) pada bila-bila
masa dengan proses yang laju dan sekejap.
Pendek kata, ASB ini wujud bagi membantu golongan bumiputera yang susah
dan tidak mempunyai modal yang cukup bagi melakukan pelaburan sendiri dalam
pasaran modal.
Persoalan seterusnya, adakah kesusahan itu hanya wujud dalam golongan
bumiputera ataupun ianya wujud dalam kaum-kaum lain yang bukan bumiputera
seperti orang India dan Cina.
Berdasarkan dapatan Jabatan Statistik Malaysia (DOSM) pada tahun 2014 dan
grafik Khazanah Research Institute (KRI), isi rumah berpendapatan rendah dan
kaya ini terdapat dalam semua kaum di Malaysia.
Persoalannya, adakah relevan lagi untuk sesebuah polisi itu hanya
terpakai untuk sesuatu kaum itu sahaja?
Pada pandangan saya, sebarang polisi kerajaan haruslah berfokus kepada
golongan yang benar-benar memerlukan tanpa mengira kaum kerana tidak ada
sesiapa pun yang boleh memilih untuk dilahirkan dalam kaum yang mana satu.
Pandangan saya ini bersandarkan daripada hadis nabi Muhammad (saw) yang
melarang diskriminasi hanya kerana kita berbeza warna kulit.
Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam).
Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau
‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau
yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat
Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan)
Hadis ini disalin dari laman sesawang mufti kerajaan negeri Perlis.
Kedua, pihak kerajaan hendaklah meneliti kembali apabila kita hendak mengkayakan
bumiputera ini, bumiputera yang mana satu? Kesenjangan dalam kalangan
bumiputera sendiri juga sangat besar apabila 76% pelabur ASB hanya mempunyai
RM5,000 ke bawah dan hanya memegang 2.65% daripada unit keseluruhan pada 31 Disember
2020 berdasarkan laporan tahunan ASNB.
Akan tetapi 9.4% pelabur mempunyai simpanan ASB melebihi RM50,000 dengan
0.3% (27 ribu orang) daripadanya mempunyai simpanan melebihi setengah juta ringgit.
Golongan ini memegang 82.63% daripada keseluruhan unit.
Cadangan pembaharuan syarat ASB:
1.
1) Penyertaan dibuka kepada semua rakyat Malaysia tanpa
mengira kaum
2.
2) Hanya B40 dan M40 sahaja yang boleh melabur dalam ASB
3.
3) Menurunkan had maksimum pelaburan asal daripada
RM200,000 kepada RM20,000
Sekarang ini telah ada banyak syarikat pengurusan aset swasta yang
rakyat Malaysia boleh laburkan. Biarlah peranan kerajaan ini menjadi ‘safety
net’ untuk rakyat yang memerlukan dan memberi kebebasan kepada pasaran untuk menguruskan
yang selebihnya.
Perbincangan selanjutnya yang lebih mendalam diperlukan untuk
menguruskan fasa perubahan ini supaya dapat meminimumkan kesan negatif yang
mungkin terjadi akibat daripada perubahan dasar ini.
Comments
Post a Comment